Friday, November 21, 2008

Proses Penilaian Laman Web

ASSALAMUALAIKUM SEMUA...

Bagi proses penilaian ke atas 50 buah laman web yang berkaitan dengan kejadian manusia, penulis telah mengambil beberapa langkah berikut.Pembaca boleh lihat rentetan perjalanan penulis sepanjang menganalisis laman web orang lain.

1.Memahami artikel standard pemikiran.
- Pertama seklai, kene faham dulu apa dia 9 standard Paul

2.Membuat template penilaian terlebih dahulu
- Kemudian, ppada masa ni penulis mula membina template penilaian agar mudah sedikit nak buat analisis

3.Mencari laman web yang berkaitan tajuk berdasarkan peta konsep
-Pada langkah ini, penulis mula mencari 50 laman web yang berkaitan dengan tajuk iaitu kejadian manusia.Pencarian hendaklah mengikut yang terdapat di dalam peta konsep




4.Membaca isi kandungan secara seimbas lalu
- Setelah dapat 50 buah laman yang berkaitan, penulis akan membaca sebuah lamaan yang di analisis seimbas lali. Penulis ingin mendapatkan kepastian laman tersebut mempunyai perkaitan atau pun tidak.

5.Membaca isi kandungan secara menyeluruh
- Pada peringkat ini, barulah penulis akan membaca keseluruhan isi kandungan alaman dengan sempurna. Tindakan ini mengambil amsa yang agak lama sikit. Maklumlah nak fham ayat orang lain...

6.Mengenal pasti perenggan yang menyatakan perihal berkaitan tajuk
- Kemudian, tindakan seterusnya adalah mengenal pasti perenggan yang mempunyai perkaitan dengan tajuk yang dicari.Peringkat ni paling payah..macam-macam yang penulis jumpa..tak berkaitan pun ada juga...

7.Membuat penandaan ke atas template penilaian bagi setiap laman
- Pada langkah ini, kerja penulis hanya menanda kat petak template penilaian yang disediakan. HMM kekadang taekeliru jugaklah bila buat benda ni..tapi keeb buat jugak..


8.Buat ulasan ringkas bagi setiap laman web
- Seterusnya adalah buat ulasan ringkas berkaitan dengan laman yang dianalisis tu. Penulis akan mengkritik dari segi keistimewaan dan kelemahan yang dimiliki.


9.Refleksi
- Ini adalah peringkat terakhir, iaitu proses mengingat kembali apa yang dilakukan. Kene ingat langkah demi langkah..dari awal hingga akhir..

0 comments:

JOM DENGAR

.:: Nasyid Fm ::.

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP